Znane w naszym kraju słowo „reklama” pochodzi od łacińskiego określenia „reclamatio”, którego znaczenie to: wołać lub krzyczeć. W istocie historia reklamy w starożytnym świecie opierała się na przekazach słownych, gdzie pierwsi przedsiębiorcy wykrzykując hasła, zachęcali do handlu wymiennego. Z czasem utrwalono także źródła pisane, które odgrywają dużą rolę w historii reklamy. Prawdopodobnie już w Babilonii, około 3 tysiące lat przed naszą erą stosowano pierwsze reklamy spisywane pismem klinowym na glinianych tabliczkach. W ten sposób reklamowano między innymi usługi szewców. Z kolei historia reklamy w starożytnym Rzymie obejmowała malowanie reklam na murach budynków, które zachęcały do skorzystania z usług oraz zakupu towarów.
Wieki średnie w historii reklamy
Historia reklamy w znacznym stopniu rozwinęła się w średniowieczu. Wtedy popularne stały się małe wytwórnie odzieży, obuwia, a także sklepiki sprzedające drogocenne kruszce i żywność. Historia reklamy w tamtym czasie dotyczy flag zawieszanych nad wejściem do obiektu, które barwnie unosiły się nad miejskim krajobrazem. Ważnym elementem w historii reklamy za czasów średniowiecznych były godła umieszczane nad wejściem, które wskazywały niepiśmiennym osobom rodzaj prowadzonej działalności. To, co niezwykle istotne w ówczesnej historii reklamy to początek propagowania znanego nam dzisiaj marketingu bezpośredniego, czyli nawiązywania bezpośredniego kontaktu z klientem celem przekonania do zakupu towaru lub skorzystania z oferowanych usług.
„Ludzie-reklamy”, czyli historia reklamy w czasie rewolucji przemysłowej
W czasie rewolucji przemysłowej nastąpiła także rewolucja w historii reklamy. Stawiano wtedy na barwne szyldy z tekstami stworzonymi z efektownych czcionek, ale upowszechniła się wtedy także metoda wprowadzania promocji na określone towary bądź usługi. W ówczesnej historii reklamy sporą rolę odgrywały osoby określane jako „ludzie-reklamy”, które za pomocą tabliczek reklamowały sklepy lub przedsiębiorstwa, często wykrzykując określone hasła.
– Windery
Efektowne materiały promocyjne, wykorzystywane w XX-wiecznej historii reklamy
W XX wieku odnotowano kolejny postęp w historii reklamy. Wtedy to budynki zaczęto już na etapie ich projektowania przystosowywać do zawieszania wielkoformatowych reklam. Upowszechniła się także reklama radiowa, a z czasem również telewizyjna, które spowodowały stopniowe umniejszanie znaczenia reklam prasowych. Ważnym faktem do odnotowania w historii reklamy jest stosowanie tankowców czy samolotów, które wznosiły się nad miastami, prezentując hasła reklamowe.
Jak wygląda współczesna historia reklamy?
Obecna historia reklamy odnosi się do stosowania nowoczesnych form reklamy, głównie w przestrzeni cyfrowej. Nie bez znaczenia jest także stosowanie tzw. reklam ambientowych oraz gadżetów, które są niezwykle popularne. W najnowszą historię reklamy wpisuje się firma Leżakowo, która tworzy nie tylko efektowne produkty promujące – wyróżniają się one także wysoką użytecznością. Niezwykle efektownie prezentują się między innymi leżaki reklamowe oraz wszelkiego rodzaju krzesła reklamowe. Warto zwrócić także uwagę na oferowane przez nas tekstylia reklamowe, np. ręczniki czy koce reklamowe.
Sprawdź również:
– Jakie leżaki hotelowe do pensjonatów wybrać?