Początek stosowania reklam ambientowych przypisuje się na lata 90. ubiegłego wieku. Celem takiej promocji produktów bądź usług jest przykuwanie uwagi odbiorców dzięki zastosowaniu technik kreatywnych. Decyduje to o oryginalności reklamy ambientowej, która na dłużej zapada w pamięć, a także pomaga w budowaniu dobrego wizerunku marki.
Reklama ambientowa – definicja
Przeważnie reklamy ambientowe są jednorazową formą promocji, która podkreśla kluczowe aspekty kampanii, na przykład w trakcie wprowadzania nowej linii produktów. Pole możliwości pod względem doboru reklamy ambientowej jest bardzo szerokie, ponieważ można zastosować przeróżne środki i techniki, które nie pozostaną niezauważone.
Jak wyróżnić się stosując reklamę ambientową?
Opracowanie reklamy ambientowej warto zlecić firmie reklamowej, która specjalizuje się w wysoce kreatywnych środkach wizualnych, ponieważ to one najmocniej oddziałują na odbiorcę. W tym celu wykorzystuje się nośniki w postaci prasy, telewizji oraz portali internetowych, ale można wykorzystywać także elementy przestrzeni publicznej. Szczególnie efektownie prezentują się reklamy ambientowe marek samochodowych, które często wykorzystują pełnowymiarowe modele pojazdów wieszane na billboardach. Stosując odpowiednio dobraną reklamę ambientową, można w znacznie większym stopniu zaprezentować swój flagowy produkt. Dobrym przykładem jest tutaj marka MINI, która „pakuje” swoje pojazdy do sporych rozmiarów pudełek, przez co całość wygląda jak powiększona zabawka dla dzieci. Tego typu reklama ambientowa koresponduje również z zamysłem produkcji aut, które mają być kompaktowe i sprawdzone w przestrzeni miejskiej.
Reklamy ambientowe poruszające ważne kwestie społeczne
Reklama ambientowa nie jest środkiem służącym jedynie do promocji marki – wykorzystywana jest także do zaznaczania istotnych kwestii, na przykład społecznych. Takim przykładem reklamy ambientowej są kampanie dotyczące ochrony klimatu i środowiska. W wielu krajach zachodnich dużą uwagę przykuwa się do czystości wód, dlatego przy ujściach wody przy małych tamach stosuje się barwne obrazki, między innymi elementy aquaparków, oczywiście w technologii 3D. W takiej reklamie ambientowej istotny jest również przekaz słowny. W powyższym przypadku oba motywy łączy tekst „A clean river is a fun river”. W Polsce na reklamy ambientowe stawia między innymi organizacja Greenpeace, która stylizowała samochody na mocno zabrudzone wraz z wizerunkami morskich i oceanicznych zwierząt okraszone sentencją „Żyją w brudzie, znikną wkrótce”. Jest to przykład reklamy ambientowej, która trafia przede wszystkim do kierowców stojących w korku i przechodniów mijających taki pojazd.
– Ręczniki szybkoschnące reklamowe
– Sprawdzone pomysły na reklamę kwiaciarni
Przykłady reklamy ambientowej
Najbardziej efektowne przykłady reklamy ambientowej możemy dostrzec w przestrzeni publicznej, do której mamy łatwy dostęp. Jedna z sieci restauracji stworzyła reklamy ambientowe w oparciu o pasy na przejściu dla pieszych zamalowane na żółto, które imitują frytki znajdujące się w czerwonym opakowaniu. Innym przykładem reklamy ambientowej jest promocja środka do mycia szyb, wkomponowana w przystanek autobusowy. Tutaj twórcy tak wystylizowali szybę, by rozprysk preparatu dawał wrażenie idealnej czystości, wyróżniającej się na tle całej szyby. Wśród przykładów reklam ambientowych należy wymienić także te, które często goszczą na drzwiach wind. Tego typu obiekt pozwala na niemal nieograniczone możliwości stworzenia efektownej reklamy, na przykład promocji filmu Superman, kiedy Clark Kent rozchyla koszulę, gdzie po otwarciu drzwi uwidacznia się strój tytułowego bohatera.
Zobacz także: