Produkt hotelarski to dość złożony termin i odbiega od powszechnego i jednoznacznego rozumienia słowa „produkt” w innych branżach. Produkt hotelarski to bowiem kompleksowa, wydzielona usługa. Nie należy go utożsamiać wyłącznie z „pokojem”, „noclegiem”, „pobytem”, „hotelem jako obiektem”. Gość hotelowy nie dokonuje bowiem „zakupu pokoju hotelowego”, to jest zdecydowanie coś innego – zakup skonkretyzowanej potrzeby i chęci jej zaspokojenia w różnych aspektach – materialnych jak i niematerialnych.
Jaka jest więc prawidłowa definicja produktu hotelowego?
Można śmiało określić to jako skonkretyzowaną ofertę obejmującą zbiór oferowanych usług w hotelu. Jest to wyróżniająca się propozycja oparta o potrzeby rynku i dążąca do wyróżnienia się i konkurencyjności. Jest to pewien pakiet, który ma za zadanie zaspokoić potrzeby gościa w różnych aspektach jego pobytu.
Jaki jest cel wprowadzenia terminu „produkt hotelowy”?
Wydzielenie produktu hotelowego jest świadomym zabiegiem marketingowym i managerskim, ma na celu ułatwienie zarządzania i modyfikacji oferty sprzedażowej hotelu, precyzyjne jej skonkretyzowanie, lepsze zrozumienie potrzeb klientów oraz zapewnienie im satysfakcji z nabycia produktu-usługi.
Jakie są elementy składowe produktu hotelowego?
Jak już wspomnieliśmy produkt hotelowy ma złożony charakter i można w nim wyodrębnić elementy materialne jak i niematerialne. Jest to bowiem zbiór wielu pojedynczych usług wytwarzanych przez obiekt hotelowy.
Fizyczne atrybuty produktu hotelowego to wygląd budynku hotelu, wystrój pokoi, wyposażenie hotelu i restauracji hotelowej. To również wszelkie dobra dostępne w obiekcie hotelarskim np.: kawa, herbata, przekąski, ręczniki itp. Dobra materialne mieszące się w produkcie hotelowym to także wszelkie gadżety (najczęściej logowane) dostępne dla gości. Wśród nich możemy wymienić: długopisy, notatniki, foldery, kosmetyki, parasolki, leżaki itp.
Dobra niematerialne mieszczące się w produkcie hotelowym to m.in.:
– usługi dodatkowe: spa, fryzjerskie i inne;
– usługi ubezpieczeniowe i medyczne;
– dostarczanie informacji;
– gwarancja bezpieczeństwa;
– tworzenie atmosfery gościnności, wypoczynku i relaksu;
– życzliwość personelu hotelowego;
– dodatkowe rozrywki dla gości i wiele innych.
Zobacz produkty z naszej oferty i przeczytaj inne wpisy blogowe: