Marketing jest ważnym segmentem każdej firmy, jest to ogół podejmowanych przez nią czynności, które zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności firmy, ugruntowania jej pozycji na rynku, zwiększenia konkurencyjności oferty, zaspokojenia potrzeb docelowego rynku, a w konsekwencji tego prowadzą do maksymalizacji zysków firmy i efektywnego jej działania.
Strategia funkcjonalna to inaczej po prostu strategia firmy na poziomie funkcjonalnym, czyli określenie sposobu jej działania w danej dziedzinie funkcjonalnej, opracowywana dla wybranej komórki funkcjonalnej, np.: marketingowej. Oczywiście musi ona być pochodną ogólnej wizji firmy i strategii biznesowej określanej na poziomie wyższego kierownictwa, tak aby urzeczywistniać misję i strategię całej jednostki gospodarczej.
Co wchodzi w skład strategii funkcjonalnej w marketingu i promocji? Jakie są jej główne założenia?
Strategia funkcjonalna w marketingu to przede wszystkim określenie rynku docelowego, jego precyzyjne zdefiniowane, określenie wielkości, potrzeb i głębokości asortymentowej. Strategia ta obejmuje także całą politykę marki, produktu, czyli budowanie jej siły, rozpoznawalności i pozycji rynkowej. Koncentruje się na technikach promocyjnych oraz tworzeniu wizerunku firmy – tzw. public relations. Kolejne składowe to polityka cen, struktura asortymentowa produkcji oraz promocja sprzedaży i wybór kanałów dystrybucji. Ważnym elementem strategii marketingowej jest ustalanie budżetu reklamowego i promocyjnego, dobór personelu działu sprzedaży. Strategia marketingowa to również tworzenie sprzyjającego, przyjaznego otoczenia dla rozwoju firmy jako całości – eliminacja czy też niwelowanie skutków barier prawnych, kulturowych, organizacyjnych, społecznych).
Podsumowując jest to niezwykle istoty element struktury funkcjonalnej firmy, pozwalający zdobywać rynek i lojalnych klientów, poszerzać horyzonty działalności gospodarczej.
Jak możemy podzielić strategię funkcjonalną? Jakie jej konkretne obszary wydzielamy?
W ramach strategii funkcjonalnej firmy możemy wyróżnić:
- Strategia marketingowa, której zadaniem jest promowanie i efektywna sprzedaż produktów i usług. Obejmuje różne techniki i konkretne plany nastawione m.in. na: segmentację rynku, ustalenie cen, analizę konkurencji, budowanie rozpoznawalności marki, prowadzenie kampanii reklamowych, pozycjonowanie marki i kompleksową obsługę klienta. To również podtrzymywanie jak i generowanie nowego popytu względem oferty firmy oraz jak najlepsze rozpoznanie potrzeb klientów;
- Strategia operacyjna, która kładzie nacisk na procesy organizacyjne firmy, w tym związanie z wytwarzaniem produktu, jego dostawą, logistyką jako całością oraz kontrolą jakości. Skupia się więc na operacyjnych procesach i ich jak największej rentowności, zwłaszcza w aspekcie produkcji oraz zarządzania zapasami;
- Strategia zasobów ludzkich, która skupia się na ludziach i motywującym zarządzaniu personelem. Strategia ta obejmuje procesy od rekrutacji, przez szkolenia i motywacj,ę po tworzenie wspólnej kultury i tożsamości firmy. Kapitał ludzki stanowi siłę napędową organizacji, dlatego strategia ta dąży to pozyskiwania wykwalifikowanych i lojalnych pracowników oraz zapewnienia im korzystnych warunków rozwoju i satysfakcji z pracy;
- Strategia finansowa to przede wszystkim zarządzanie płynnością finansową firmy, generowanie dobrych wyników finansowych, kontrola kosztów, niwelowanie finansowych ryzyk, odpowiednia polityka inwestycyjna i alokacji kapitału oraz kwestie związane z finansowaniem dłużnym;
- Strategia badawczo-rozwojowa to strefa innowacji, badań i kreatywności firmy. Tworzenie nowych produktów, kreowanie nowych usług, pozyskiwanie nowych technologii;
- Strategia sprzedaży i dystrybucji to wszelkie kanały dystrybucyjne produktów i usług oraz budowanie stosownych i owocujących relacji z partnerami biznesowymi;
- Strategia obsługi klienta, która obejmuje dbałość o jak najwyższy poziom obsługi klienta i jego zadowolenie. To techniki dotyczące budowania relacji z klientem, rozwiązywania spraw reklamacyjnych, budowania lojalności wśród docelowych klientów;
- Strategia logistyczna ma za zadanie optymalizację procesów logistycznych od zaopatrzenia, przez magazynowanie, transport i dostarczenie do klienta. To cały łańcuch prawidłowego przepływu towarów, na który składa się: optymalizacja tras dostaw, wybór partnerów logistycznych, monitorowanie funkcjonowania dostaw, zarządzanie zapasami itp.
Jakie są dostępne obecnie kanały komunikacji, które obejmuje strategia funkcjonalna w marketingu?
Kanałami komunikacji, które są najczęściej wykorzystywane w funkcjonalnej strategii marketingowej są:
– strony internetowe;
– portale ogłoszeniowe;
– social media; aplikacje internetowe;
– e-mail marketing;
– sieć wyszukiwania;
– marketing tradycyjny.
Zobacz produkty z naszej oferty i przeczytaj inne artykuły blogowe:
– Leżaki z podłokietnikami reklamowe