W pierwszej kolejności zajmiemy się kwestią gadżetów reklamowych na poziomie ustawy CIT. Główną problematyką staje się możliwość zaliczenia gadżetów reklamowych do kosztów uzyskania przychodów firmy, a tym samym obniżenia dochodu podlegającego opodatkowaniu.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła.
Gadżety reklamowe co do zasady traktowane są jako wydatki reklamowe, marketingowe i tym samym stanowiące koszt uzyskania przychodu. Jest jednak pewna granica, powyżej określonej kwoty wydatki traktowane są już jako reprezentacji i tym samym nie stanowiące kosztów uzyskania (tzw. NKUP). Za cel przekazywania droższych gadżetów uznaje się budowanie prestiżu marki i tym samym jej reprezentacja.
Gadżety jako reklama i tym samym koszt firmy
Drobne akcesoria i gadżety jak kubki, długopisy, torby, ręczniki, koce, akcesoria komputerowe itp. oznaczone logo firmy bardzo często wręczane są kontrahentom jako drobne upominki. Chodzi o nawiązanie pozytywnych relacji w kontaktach handlowych i biznesowych. Gadżet reklamowy w tym rozumieniu definiuje się jako przedmiot promocyjny, który służy do reklamowania firmy, produktu lub usługi. Gadżety to zazwyczaj małe przedmioty, które można łatwo przenosić i używać w podróży.
Wydatki tego typu – na zakup drobnych upominków z logo firmy można zasadniczo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Są to więc o niewielkiej wartości, opatrzone logo firmy i wydawane masowo obecnym lub potencjalnym klientom. Orzecznictwo sądów i instytucji podatkowych wskazuje, że stanowią one upominki reklamowe niemające charakteru reprezentacyjnego, więc można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Celem drobnych gadżetów reklamowych jest promowanie marki i jej oferty.
Jaka jest granica gadżetu o niskiej wartości w świetle ustawy CIT?
Zgodnie z przepisami prezent nie może być droższy niż 200 zł. Warto zwrócić uwagę, że limit ten jest odmienny dla podatku dochodowego oraz podatku VAT.
Gadżety reklamowe w świetle ustawy o VAT?
Generalnie według ogólnej zasady ustawy o VAT, jeżeli przy nabyciu danego towaru (w tym gadżetu reklamowego) przysługiwało Ci prawo do odliczenia i dokonasz jego darowizny, nieodpłatnego przekazania to taka czynność podlega opodatkowaniu VAT.
W przypadku gadżetów reklamowych o niskiej wartości warto pamiętać jednak o następującym aspekcie.
Jeżeli nieodpłatne wydanie produktu ma związek z działalnością gospodarczą oraz towar wypełnia definicję tzw. prezentu o małej wartości, to nie musisz odprowadzać VAT od darowizny (co wynika z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT). Nie trzeba więc wykazywać należnego VAT od nieodpłatnego przekazania gadżetu,
Zgodnie z przepisami VAT, przez prezenty o małej wartości rozumie się:
przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.
Dla firm poszukujących ciekawych pomysłów na gadżety polecamy sprawdzić ofertę Leżakowo, gdzie można znaleźć m.in.: oryginalne ręczniki reklamowe, czy moce i poduszki z nadrukiem, czapki z logo, czy parawany i leżaki reklamowe.
Zobacz produkty z naszej oferty i przeczytaj inne wpisy blogowe:
– Gadżety na eventy – co sprawdza się najlepiej i co jest najczęściej praktykowane?
– Gadżety biurowe – jak je wykorzystać do promocji firmy?
– Gadżety reklamowe dla klientów, które budują lojalność z firmą